I 2006
ble Grunnleggende ferdigheter innført i norsk skole, sammen med den nye
reformen Kunnskapsløftet. Disse skulle innføres i alle fag, og bestod av:
- Å kunne uttrykke seg muntlig
- Å kunne uttrykke seg skriftlig
- Å kunne lese
- Å kunne regne
- Å kunne bruke digitale verktøy

Noe av
grunnen for at digitale ferdigheter er en grunnleggende ferdighet:
I vår
stadig mer digitaliserte hverdag er det viktig å kunne bruke digitale verktøy
dersom en skal kunne ta del i arbeids- og samfunnslivet. Digitale ferdigheter
er også en forutsetning for et livslangt læringsperspektiv. I det pedagogiske
arbeidet i skolen er det også viktig med bevisstgjøring omkring bruk av
digitale verktøy. Det å kunne bruke digitale verktøy dreier seg både om å kunne
velge, vurdere og bruke informasjon, og dette skal være en naturlig del av
læringsarbeidet i alle fag.
Dette
kom ikke naturlig inn i læreplanen for kroppsøving, og det var noe av grunnen
til at den ble revidert i 2013. I dag står det følgene under digitale
ferdigheter:
Digitale
ferdigheiter i kroppsøving inneber å kunne bruke digitale verktøy, ulike medium
og ressursar føremålstenleg og forsvarleg for å løyse praktiske oppgåver. Det
inneber mellom anna å innhente og behandle informasjon, planleggje og
gjennomføre aktivitet og trening, og kommunisere og dokumentere dette.
Videre
vil jeg legge ut innlegg med hvordan dette kan integreres i faget på
grunnskolen 1-10.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar