mandag 16. februar 2015

Grunnleggende ferdigheter i norsk skole og kroppsøving

I 2006 ble Grunnleggende ferdigheter innført i norsk skole, sammen med den nye reformen Kunnskapsløftet. Disse skulle innføres i alle fag, og bestod av:
  •  Å kunne uttrykke seg muntlig
  • Å kunne uttrykke seg skriftlig
  • Å kunne lese                                          
  • Å kunne regne
  • Å kunne bruke digitale verktøy

Noe av grunnen for at digitale ferdigheter er en grunnleggende ferdighet:

I vår stadig mer digitaliserte hverdag er det viktig å kunne bruke digitale verktøy dersom en skal kunne ta del i arbeids- og samfunnslivet. Digitale ferdigheter er også en forutsetning for et livslangt læringsperspektiv. I det pedagogiske arbeidet i skolen er det også viktig med bevisstgjøring omkring bruk av digitale verktøy. Det å kunne bruke digitale verktøy dreier seg både om å kunne velge, vurdere og bruke informasjon, og dette skal være en naturlig del av læringsarbeidet i alle fag.

Dette kom ikke naturlig inn i læreplanen for kroppsøving, og det var noe av grunnen til at den ble revidert i 2013. I dag står det følgene under digitale ferdigheter:

Digitale ferdigheiter i kroppsøving inneber å kunne bruke digitale verktøy, ulike medium og ressursar føremålstenleg og forsvarleg for å løyse praktiske oppgåver. Det inneber mellom anna å innhente og behandle informasjon, planleggje og gjennomføre aktivitet og trening, og kommunisere og dokumentere dette.


Videre vil jeg legge ut innlegg med hvordan dette kan integreres i faget på grunnskolen 1-10.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar